یک سوال

ما توی آسمان ستاره های آبی و قرمز و ... میبینیم ولی چرا هیچکدام سبز نیستند؟(حتی با تلسکوپ)!!!

پیروز باشید

لوگو وبلاگ

دوستان عزیز اگر کسی لوگوی خوبی را مناسب وبلاگ می پندارد  فایل ان را برای من ایمیل کند یا لینک آن را بدهد  ,اگر خوب باشد به عنوان لوگو انتخاب می کنم.

لوگو فقط باید با فرمت گیف باشد.

ممنون .

atha

این دو تا اصلا با هم فرق دارند ...

1- اصل ماخ : هندسه ی یک محیط وابسته به مشخصات مواد داخل این محیط دارد .


جمله ی ساده ای است ولی در عین حال غیربدیهی و تکان دهنده ... شاید نصف پیشرفت فیزیک نوین را مدیون این اصل باشیم . این جا مبدا نظریه ایست به نام نسبیت عام .

2- چند روز پیش داشتم با یکی از دوستام بحث می کردم که نسیبیت بهتره یا کوانتوم (بحث مسخره یه مثل بحث های مهدکودک ) ولی خب همین بحث های مسخره ذهن آدم رو به سمت چیز های پیش پا افتاده ای که آدم بهش توجه نکرده جلب می کنه . نسبیت و مکانیک کوانتوم زمین تا آسمان با هم فرق می کنند . اصلا مدل تفکرشون کاملا فرق می کنه . کوانتوم از دل آزمایش در می آد و نسبیت از دل فرمول ها . 

3- انیشتن اگه اولین نباشه جزور اولین دانشمند هایی بود که آزمایش ذهنی را وارد فیزیک کرد . یعنی اینکه شما به جای اینکه بری آزمایشگاه آزمایش کنی میشینی تو خونه و اون آزمایش رو تو ذهنت انجام می دی یعنی به جای عمل باید فکر کرد . شاید کار مسخره ای به نظر بیاد ولی بزرگترین نظریات فیزیک با همین روش بدست آمده اند . جمله ی معروفی داره اونم اینه که شما میشینید توی خونه و آزمایش ذهنی انجام میدید اگه آزمایش ذهنیتون درست باشه طبیعت باید از نظریات شما پیروی کنه . یا قبل از اعزام گروه ادینگتون که می رفتند تا انحنائ نور توسط خورشید را اندازه گیری کنند از انیشتن می پرسند که اگه این اثر دیده نشد چی کار می کنی ؟ جواب می دهد : واسه ی ادینگتون احساس تاسف می کنم !

4-  و اما مکانیک کوانتوم مثل نسبیت عام ایده های یه نفر نیست بلکه چکیده ی تفکرات یک سده و حدود شاید 20 نفر از دانشمندان طراز اول جهان بوده . آزمایش های عملی در کوانتوم همه کاره اند و تقریبا کل نظریه از دل آزمایش بیرون اومده . از مخالفان سرسخت این نظریه هم خود انیشتن بود که در ابتدا از بینیان گذاران اصلی این نظریه بوده . من به شخصه از نسبیت و ایده ها و طراح اصلیش بیشتر خوشم میاد و سبک و سیاقشون رو بیشتر می پسندم ...

نتیجه نجومی های ادونس در برزیل

هیچ چیز نمیگم. خودتان بگویید...

سوال کیهان شناسی

سلام

جهانی را فرض کنید که انبساط در آن رخ می دهد و نسبیت خاص در آن نقض نمی شود . 

اثبات کنید تغیرات پارامتر هابل منفی است .(از هم راه ریاضی هم از راه مفهومی)

سوال کروی (2)!

درود

دوستان عزیز میخواستم یک سوال مطرح کنم فکر کنم قبلا حضوری شنیده باشیدش از زبان اینجانب!

اما فکر کردم دوباره مطرح کردنش ضرر نداشته باشه!

.

.

.

فردی در عرض جغرافیایی phi در نیمکره شمالی مشغول رصد کردن با چشم برهنه در مدت زمان LST=0 تا 12h=LST است. او تصمیم دارد که در هر لحظه فقط به ستارگانی نگاه کند که سمت شرقی آن ها از سمت نقطه ی اعتدال بهاری بیشتر و زاویه ساعتی آن ها از زمان نجومی محلی کمتر است. اگر فرض کنیم توزیع ستارگان در آسمان کاملا یکنواخت باشد در چه زمان نجومی محلی ای او میتواند بیشترین تعداد ستارگان را ببیند؟ این مقدار بیشینه چه کسری از کل ستارگان آسمان است؟(توجه: از مشتق گیری استفاده نکنید. هدف اینه که یه راه حل ساده برای این مساله پیدا بشه چون به نظر من قیافش ساده تر از این حرفا نشون میده... خود دانید)


با تشکر

سپهر آرین نژاد